Sunday, May 20, 2012

Makseh Sbb Bsyukur

Syukur Alhamduillah..

Makseh pok.. 

Syukur dan terima kasih... dua ucapan yang sama tujuan nya.. tapi berbeda penerimanya.. Rasanya sik perlu untuk aku jelaskan apa beza syukur dan terima kasih kan? Semua pun dah jelas bersuluh. Syukur adalah ucapan KHAS untuk sang maha pencipta, dan terima kasih adalah ucapan untuk sesama manusia.

Jadi aku simok bahas banyak tentang "terimak kasih" cuma mok sharing sikit tentang ucapan "syukur"..

Selalu kita dengar.. mun sik dalam ceramah agama, kebanyakkan orang yang berucap suka jak nyebut bersyukur kita kehadrat ilahi... besyukur kita kepada Tuhan... yada yada yada... bila dah terlalu kerap mendengar ucapan syukur, kita pun jadi lali. Ucapan kedak ya udah jadi kebiasaan bagi orang yang berucap. So.. kita yang kiranya tek kerap mendengar pun dah rasa macam sikda pa2 gik da..

Sik perlu timbul persoalan adakah orang yang berucap ya benar2 ikhlas atau sik dengan ucapan syukurnya ya... apa yang perlu kita persoalkan adakah kita faham atau sik apa sebenarnya maksud syukur ya...

Nah.. jadi apa maksud syukur? Berterima kasih kepada Allah? aok.. ngam lah ya... tepat. tapi atas dasar apa kita mok berterimak kasih? adakah sebab terikut-ikut orang? adakah sebab memang terpaksa untuk bersyukur? Atau... memang adat turun temurun untuk mengucap syukur? mak bapak suroh. cikgu suroh. ustad ustazah suroh.

Jum.. kita mejin jap...

Kita ambik sigek benda yang simple. Dalam dunia tuk kan.. apa benda yang kitak orang rasakan sangat-sangat bernilai harga nya? Pa benda yang kau maok2 gilak? Kuasa? Duit? Intan permata? Berlian?

Bayangkan... mun kita diberik Allah segunung emas! Allah berik gik sebuah pulau yang penuh dengan kemewahan! khas untuk kita... sik cukup? Allah berik kawuu sebuah negara! Ah? pa gik sik cukup? Pun ko suma...

Tapi...

Allah tarit sigek jak nikmat Nya dari kau. Sigekk.. jak. "Penglihatan". Kawuu lah orang yang terkaya di dunia... tapi butak.. Adakah kekayaan  ya berbaloi?

Oh.. sikpa.. kita tukar.. mun sik pun Allah berik kita kuasa! Super power! Veto!

Tapi...

Allah tarit nikmat "bercakap". Kawuu lah orang yang berkuasa di dunia tapi... bisuk.. toink... Berbaloi?

Jadi.. dari situk kita nampak.. Setinggi langit ney pun kemahuan di dunia tuk... sik mampu di tukar dengan walau sigek nikmat yang Allah kurniakan..

Diat dirik kita rah cermin. Oh sikpayah... cermin jauh gilak... Now, kita tengah maca artikel tuk.. Jadi? Syukuri mata yang tengah membaca. Nikmat yang len...? kita bleh fikir kdirik.

Masih sik paham maksud bersyukur? Ndak lah ku tauk agik.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...