Saturday, October 20, 2012

Berik ka x ow?


Pernah sik torang didatangi oleh seorang pengemis yang sihat tubuh badan.. sikda cacat anggota.. datang mengemis..

"Bang.. saya tuk dah lamak sik makan.. bleh mintak singgit? Lapar.."

So asa2 apa respon torang?
a. Nah singgit..
b. Ow la kaseh.. bah dudok mkn. order pa ko mok.. lak ku bayar.
c. (senyum kambin sambil merik muka ngalo)
d. Polah bodo.

Sesetengah drpd kita mungkin akan c dan d. kan? sebab? Sebab kita menilai orang ya, sihat tubuh badan tapi malas bekerja.. then amik jalan mudah mintak sedekah.

Pahal mok ngemis? Sik mampu bekerja ka? What the fish?! basoh tapak rah kedey la.. jual tisu jamban ka.. tebas umput umah org ka.. sisir bulu rimo ka.. berus gigi boyak rah zoo... banyak benda yg kita mampu polah demi mencari sesuap nasi. Why perlu mintak-mintak?

Becakap tentang sedekah... ada sigek cita yg aku mok kongsi.. suatu hari.. d kedey makan.. kmk orang d datangi seorang lelaki.. around 40 gya la.. bertongkat.. jalan pencat.. Sambil tangannya merik signal yg nya belum makan... nya mintak singgit. 

Then ada la sorang sahabat aku sorang tuk.. Hisyam namanya.. Hisyam tuk memang jenis nok touching sikit.. mudah bersimpati.. gravity sensetif nya sungguh tinggi.. agik pusak tido d sedih nya.. "ow tedah pusak ya ngantok.. sian.. mesti nya kepak" Apatah lagi manusia lapar.. Tedah nya berganda la.. nang berhati lembutlah. So. instead of singgit.. nya berik 10 ringgit. Selesai jak pengemis ya berterima kasih, nya pun blah.. 

Selang beberapa saat.. sorang member, Sharel nego. Dengan nada serius mendatar, seraya berkata. 

"Mun aku jadi kau Syam.. ku sik berik.." 

Kamek org tersentap seketika. Suasana menjadi senyap untuk beberapa saat. krikk krikk krikk bunyi cengkerik memecah kesunyian. Azmi yang tgh menyuapkan paha ayam ke mulut serta merta meletakkan kembali kedalam pinggan perlahan, Faris yang tgh menyedut asap shisha menghembus laju tidak seperti kebiasaan. Kucing yang tgh makan tulang ayam d lantai mendongak seperti ingin tahu kenapa dan mengapa. Langit gelap ditutup awan tebal. Guruh petir berdetum menghangatkan lagi suasana perbualan.

Pahal?... tanyak Hisyam.

Nun... Coba torang nangga pengemis tadik ya.. yah tek bukan main pencat bejalan. Kinek bleh jak nya bejalan normal. Harap2 lah 10 ringgt kau ya mmg utk nya makan. Bukan beli bnda yg 'lain'.

Owh.. biarlah nya beli benda lain pun.. sapa tauk nya mmg memerlukan.

Tauk ku.. tapi.. kita yang merik tuk seolah menggalakkan sidak yg mengemis tuk untuk terus mengemis... tanpa pernah terfikir untuk berusaha carik kerja.. tangan cukup ada duak jari cukup spuloh... mata x butak telinga x pekak hidung x selsema. eh? nya mampu berusaha bah. bukan mintak... 

Bila ku nengar Sharel ngerepak.. ada bena juak dan aku rasa torang pun maybe sependapat dengan Sharel kan?

Tapi biar aku share sigek cerita gik untuk kita menilai which is the best approach. Samada mok berik atau ignore.

Ada sorg sahabat, Hafiz namanya. suatu hari time nak ke pasar... datang seorang perempuan mintak duit. Dengan niat yang bersih, Hafiz pun berik la sejumlah wang dengan penuh keikhlasan.


Keesokan hari, Hafiz terdengar khabar angin, ada seorang pencuri wanita menerima sedekah..  Wah.. Hafiz pun terkejut.. ya Allah... mungkinkah aku yang merik sedekah kat mpuan ya? ya Allah.. halalkan rezeki aku... aku sik pernah berniat untuk terlibat dalam masalah mpuan ya.. 

Esoknya gik... Hafiz terdengar khabar angin, ada seorang pelacur menerima sedekah.. Hafiz terkejut lagik.. ya Allah.. mungkinkah aku yang merik nya duit? ya Allah.. halalkan rezeki aku.. aku sik berniat mok berkomplot dengan perkara zina dan maksiat. 

Esok nya gik.. Hafiz tek.. nengar gik khabar angin.. sorang mak datin. Seorang janda kaya raya menerimak sedekah. Sekali gik si Hafiz tuk terkejut. Allah... aku kah yang merik mpuan kaya ya sedekah? Aduh... Halalkan rezeki aku.. aku sik tauk dengan sapa aku bersedekah.

Hafiz makin ari makin itok.. Itok sebab risau duit yang nya sedekahkan ya sampai kepada orang yang sik sepatutnya menerimak sedekah. Adakah duit yang nya hulurkan ya untuk tujuan yang baik.. bla bla...

Lalu suatu malam.. Hafiz bermimpi.. mimpi yang seolah Allah menjawab persoalan nya lamak tuk. Dalam mimpi nya... Ada seorang pencuri tegar.. insaf daripada mencuri. Sebab, datang hidayah selepas menerima sedekah dr seseorang..

"Allah... Bait bena ko ya Allah.. even sik perlu mencuri.. aku tetap dapat rezeki yang halal dari kau"

Then.. Hafiz bermimpi ada seorang pelacur, bertaubat daripada terus melacur.. Sebabnya, datang hidayah selepas menerimak hidayah selepas menerima sedekah dr seseorang.. 

"Allah.. Permurah nya engkau.. walopun aku kotor dgn dosa.. ko tetap kasih padaku dengan merik aku rezeki.."

Lastly.. Hafiz bermimpi ada seorang wanita yang kaya raya bakhil bongkak sombong taik telinga masin kedekut jahil! Damn you! yah.. emo indah aku.. nang antap jaik bena lah mpuan ya... Wanita ya insaf. Lalu berubah menjadi seorang yang rendah diri. Setelah sedar melihat manusia yang biasa.. sik sekaya dirik nya.. tapi ikhlas menghulur bantuan.

Bila bangun dari tidur.. Hafiz pun lega...

Maksudnya.. dalam kita bersedekah, perkara yang paling penting adalah niat yang ikhlas kerana Allah.. sikda mengharap balasan manusia selain dr balasan kebaikkan dr Allah.

Eh? jadi? mun orang ya merayu mintak sedekah? walopun physically antap sehat.. berik juak la?

Bagi aku.. depends.. mun ko rasa patut berik... dan ko asa orang ya memang bena memerlukan, so berik.. Mun asa simok.. terpulang. Sikda orang maksa..  Sebab bila kita merik.. kita dapat pahala bersedekah. Burok jaik pengemis lekak ya, (tanpa pengetahuan kau) ya urusan nya dgn Allah. Jadi lekak kita memberi... iboh dikenang jasa kita iboh dikenang si pengemis, tapi kenanglah keredhaan Allah. Sebab mengenang jasa boleh molah kita riak.

Ingat, Allah sedang menguji kita.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...