Tuesday, August 24, 2010

Umroh 2

Balit dr solat subuh... mek berempat pun bjln kaki blt ke hotel yg jarak nya kira2 200m ya. smpey d hotel sblm masuk bilit, ku singgah d kede dbah. mok beli jubah. ku xda jubah juak k smyg. nk pakey aku skrg pun bpk ku mpun. so agak sedikit besar. (espeacially d bhgian perot. wakaka). lgk pun ku mbak bju ckit jak ke cnun. so beli lah shelai lok. kaler hitam. fuh.

Pas beli jubah mekorg nait hotel, sblm ya sarapan lok. ajen dasediakan, just kaut. n telan. lps mkn mek org nait ats.. aku mok tdo, lelah.

Lbh kurang 2 jam sblm azan mak mintak d gerak. kata nya mok trun masjid awal. aku pun gerak mak. mek duak pun bersiap2. k baju 'baru', berwudhu. then trun kedibah. alik2 tgk makcik ct da d dbah ng boy. semngat na cdak tuk lam ati ku. smpey d masjid mek org pun bepecah. mak dgn mc ct n aku dgn boy.

Bila masuk masjid.. bnda yg sama terasa bila melangkah kaki ke dalam masjid. n ddk d tempat tadik. time smyg subuh tek. lekak slm ke duak(solat tahyatul masjid). aku tertoleh sorg mamat tuk. muka iras2 Dr zakir naik.
Idola aku tuk pok.
Mok jak ku nyk bena ka x nya ya kah. tp ku x brani. paling2 pun senyum n berik slm jak. mok tego lak takut slh org. ada dimbak kaka bhsa arab lak. tp ku sempat amik gmbr nya... ngee~


selesai solat zohor, mek duak pun kuar..nggu mak. sblm mak dtg. mun nya dtg awal dr aku pjg gik cita nya lak. nya ya x suka nggu bh.

so nggu la mek duak boy d pagar masjid nabawi. so kmk 4 pun berjalan2 d kede2 berdekatan. kede2 d cnun mmg x dlm bggnn khas cnth nya shppng cmplex. tp, kede nya setaraf dgn kede2 yg ada dlm shppng cmplex terkemuka yg ada d ctok. madinah ma... syurga membeli belah org arab.



Ckit mok cita sal madinah tuk. aku asa penduduk tetap d cya lbh kurang 20-30% jak. selebih nya pelancong, org yg dtg bedagang, n ofcoz yg paling ramey jemaah umrah/haji. Hmm lgk sigek, bila kita ngga keta yg lalu lalang d madinah.. kita dpt agak org d ctuk kaya2. keta x alang2 mewah2. Kebanyakan cdak suka pakey keta...

GMC ntah
Chevy Tahoe/Suburban
Hummer H3
Jeep Wrangler

And the most awesome is...
..
..
..

kmk org pun beli brg skit utk org d rmh. dak adik ada yg ngirum beli sgala dak jubah n bla bla.. Ku xmok amik tauk. yg ku tauk, sampey d ctok, rasa bersyukur alu2. sbb dberik Allah peluang menjadi tetamu nya.. x tauk gney gk nk mdh. x terkata. Subhanallah.

Hari pun berlalu.. panas nya d tanah arab sgt menguji aku. panas d cnun lain geng. x sama dgn pns d malaysia. kalo d malaysia kita berpeluh kenak matahari.. d cnun matahari pun ko x nmpk (ada la nmpk n samar d langit nun) tp pns2 gney pun smpey cecah 45'C tetap xda kuar peluh. kalo ada pun ckit.d celah ketiak. x basah lebur kdk aku d malaysia. sbb cuaca d ctok x lembab. kerin bah. and ko akan rasa cepat haus sntiasa. mun kurang mnum.

lekak abis beli brg, kmk org pun blt hotel. smntara nggu waktu asar. kalo ikutkn hati bgs trun ke masjid jak. tp mak mintak teman blt hotel.. nyimpan brg2 nk d beli tek n nya ada urusan ckit dlm pejabat aik.

so.. bila settle suma.. kmk org pun brangkat sama2 ke masjid Nabawi. selesai solat asar ya.. aku ng boy nekad utk ke raudah. walopun d cya kata org sentiasa sesak. lbh2 lgk waktu lekak asar tuk. org suma berebut kecya.. tp mek duak tetap kuat ati nk ke cya. sgt2 ingin ke cya. at least dpt solat sunat 2 rakkat dlm raudah.

Bg sapa yg x tauk. raudah ya d umpamakn seprti taman syurga d dunia. jd bila dak biak nyk, ada x taman syurga d dunia tuk? jwpn nya d raudah dlm masjid Nabawi. Apa ya raudah sbnrnya? knk nya terlalu istimewa sampey d katakan taman syurga?

Setauk aku lah.. raudhah ya lokasi tertua dlm masjid Nabawi. d mana cya lah tempat rasulullah dgn dak muhajirin n ansar molah masjid pertama d kota madinah swaktu peristiwa hijrah.. tempat yg d ipilih oleh unta rasulullah ya bah. ingat kn?

Tuk gmbr kwsn raudah. Yg membezakn nya dgn kwsn lain ialah nya mpun karpet ijo kekelabuan. tmpt len merah. d sblh knn ya ko nmpk mimbar tempat rasulullah berkhutbah and d sblh kiri ckit ya tmpt rasulullah mengimam solat. (gmbr tuk ku amik rah google. x mungkin nya kosong kdk lm gmbr tuk kinek)
 
Ha.. d cya juak tempat rasulullah n para sahabat solat berjemaah slama cdak menetap d madinah. tempat rasulullah berkhutbah, mengimam n tempat majlis ilmu cdak d jlnkn.. masyaAllah.. ni sik berkat tempat ya.. d khabar kn lagik siapa yg solat d cya.. n berdoa, confirm d makbulkan Allah doanya. insyaAllah. ya janji Allah.

Allah x prnh memungkiri janjiNya.

So kmk duak pun berduyun2 la ke cya.. rami woh. smpey knk nggu giliran ya mok smyg dlm kwsn raudah ya. sorg kuar sorg masuk. gya la circulation jemaah dlm ya. jd aku tek coba la carik peluang ney tauk ada tempat kosong.


Belum lamak ku nggu.. ada sorg org tua. aku x sure asal dr cney. selesai nya solat n bdoa.. nya bgn.. aku pun polah la muka ngintuk dgn harapan nya merik aku tempat nya ya. n at last! nya merasakan aura kengintukkan aku lalu melambey tgn nya... nggah aku utk masuk rah tempat nya tek ya. aku pun apa lgk. on la. walopun agak berhimpit n tempat aku solat ya ada org lalu lalang dpn aku.. suma ya ku dah x kesah.. aku x tauk gney nk mdh betapa khusyuk nya aku solat d raudah. rasa sombong ya kecut abis2 bila ngenang kebesaran Allah.. Aku menangis tanpa airmata dan melodi. ya jk ku mampu describe ttg perasaan aku time ya..

Selesai solat... aku amik masa jap utk bdoa. n aku doa bnda2 yg aku ingin kn dlm idup. lamak juak ku ddk d kwsn raudah ya... kekadang kesian juak dgn org yg sedang mnggu giliran. tp xpa. ku amik masa kejap. kejap jak.. x lamak. dlm stgh jam gya. ^_^"

Selesai.. aku pun kuar dr kwsn raudah n trus ke makam rasulullah..  doa serta salawat utk junjungan besar kita muhamad salllallahu alaihiwasalam. (moment of silent)

Then aku ng boy pun kuar dr masjid... gembira rasa hati bila d berik Allah peluang beribadat d cya..

Mek duak pun blt ke hotel... mnum ptg. then nait bilit mandik and berehat.


Bersambung.



2 comments:

  1. muka unta !!!!! mengancam!!!!! hahahhah...

    ReplyDelete
  2. wahhh...bestnya dpt g cnun...mek bdoa spy kmk dpt menjejak kaki ke cnun juak...amin

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...