Friday, October 15, 2010

Cina Tapi Melayu?

Bro.. actually im interested in Islam... but.. u know la my parents.. actually they don't agree with some part of others culture, especially Malay. What i mean is, they proud to be Chinese.  So its impossible for them to accept me, if i choose Islam. In their perspective, convert into Islam means convert into Malay.. How am i going to convince them?

Di Malaysia, Islam adalah agama dengan jumlah penganut terbesar dgn 60.4% drpd jumlah penduduk Malaysia yg dianggarkan seramai 28 juta.

Islam pertama kali sampai d tanah melayu sejak 1200an. Sepertimana yg tercatat dalam sejarah, agama ini dibawa oleh pedagang2 dr India dan kemudiannya berkembang dikalangan orang2 melayu pada 1303m, berikutan pengislaman Parameswara.

Islam di China pula telah berkembang sejak 651M oleh Saad ibn Abi Waqas ketika pemerintahan Khalifah Uthman ibn Affan. Ini bermakna Islam telah berkembang dikalangan orang cina 650 tahun lbh awal drpd org Melayu.

Kini, jumlah penduduk Melayu di seluruh dunia dianggarkan seramai 22 juta org. Dengan menganggap +90% drpd kaum Melayu adalah Muslim, maka jumlah Melayu Islam di seluruh dunia adalah seramai 20 juta orang.

Jumlah kaum Cina yang beragama Islam pula dianggarkan seramai 50 - 100 juta org. (The BBC's "Religion and Ethics" website gave a range of 50 million to 100 million [4.5% to 7.5% of the total] Muslims in China. According to another population statistics, there were 10.5% Muslim in China from the total population of 1.3billion.)

Jadi mengapa keislaman orang cina di negara ini sering dikaitkan dengan org melayu? Adakah perlu utk seorang Cina yg beragama Islam utk berbaju melayu dan bersongkok? Adakah perlu utk seorang Cina yg beragama Islam melangsungkan perkahwinan mengikut tradisi orang Melayu (bersanding di atas pelamin)? dan adakah wajib bagi seorang yg beragama Islam utk mengikut adat istiadat orang melayu?

TIDAK wajib. Tapi jika timbul keinginan dan kerelaan, tidak menjadi masalah... Kerna inilah yang kita katakan sbg integrasi antara kaum.

Apa yang perlu jelas disini ialah, seorang Cina atau India tidak akan pernah dpt menukar status bangsa kepada Melayu, dan begitu juga sebaliknya. Akan tetapi seorang Hindu atau Buddha, dpt menukar agama nya kepada Islam. Which means, Agama dan Bangsa adalah dua perkara yang berbeza.

Sebagai contoh aku ada ramai sahabat yg berbangsa Cina dan beragama Islam. Mereka masih mengamalkan tradisi orang cina, dan menyambut tahun baru cina. bahkan mereka masih mengamalkan fengshui yang tidak bercanggah dgn Islam.

Memang tidak dinafikan termaktub di dalam perlembagaan Malaysia, Melayu wajib beragama Islam. Bukan bermaksud beragama Islam wajib berbangsa Melayu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...