Tuesday, December 07, 2010

1432H

Pertama-tama dan sampey bila2.. jum kita sama2 merafak stinggi2 kesyukuran kepada Allah sebab Nya lah.. kita udah pun selamat sampey ke tahun baru hijrah yg ke 1432.

Orang kita banyak nok sik sedar tentang perlu untuk kita bersyukur... sebab nya kita rasakan perjalanan tahun demi tahun ya udah jadi kebiasaan... tahun sebelum tuk tek nyambut juak maal hijrah.. tahun tuk tek nyambut agik skali.. Lak tahun depan nyambut agik... 

So udah menjadi kebiasaan, tanpa timbul niat dalam dirik kita untuk muhasabah apa yang dah kita polah sepanjang tahun lepas... and apa yang kita perlu tingkatkan tahun tuk dan seterusnya. 

Bicara soal muhasabah, aku recommend torang baca tuk. Penulisan sahabat aku tuk simple tapi hujahnya tajam. Pembentangan nya ringan tapi maksud nya dalam.. Bagi aku mudah untuk fahami dan perlu kita renungkan bena2...

Jadi apa beza nya tahun baru hijrah dengan tahun baru masihi?

Bila diberik masa 3 saat utk berfikir, kita akan madah, tahun baru hijrah ya tahun baru kalendar Islam lah.. and Tahun baru masihi ya tahun baru kalendar global, international, maksud nya di pakey suma org.. even negara kita tuk pun makey kalendar Masihi.. Kalendar hijrah ya untuk nangga bila posa, bila raya jak. Harumbulaknya lah..

So... apa beza sambutan 1 Muharram dgn 1 January?

Sekali lagik, bila d berik 3 saat utk berfikir, jawapan spontan dari kita lebih kurang berbunyi, Sambutan 1 January ya kita sambut rami2 rah dataran.. ada countdown gik... dah ya ada sale rah soping mol suma.. and kalo sambutan 1 Muharram, kita sambut rah masjid2 jak, baca yasiin, doa akhir tahun, lekak maghrib maca doa awal tahun... dah ya ada ceramah.. then paling best ada makan free!

Bagus... aku suka bila semua orang madah giya.. sebabnya apa? sebab nampak sambutan yang Islam anjurkan lebih bersifat damai, tenang... berbanding sambutan tahun baru masihi yang.. Aok.. memang sambutan nya damai juak, penuh keseronokan, dan hiburan.. tapi.... tauk ada jak masalah nyelit.. manusia bebunuh  time mlm tahun baru ya lah, gangster bertemu alu klaie lah.. mpuan knk rogol lah, botol arak mengarey rah jeraya lah.. Kotan enjoy berabis tek nak...

So d sia kita nmpak sambutan Tahun baru yang sepatut nya kita sambut perlu mengikut acuan yang Allah tetapkan... yang lebih bersifat muhasabah, yang lebih bersifat aman, dan yang paling penting jauh dari musibah, zina dan maksiat.

Ok.. ya mukadimah untuk entry kali tuk..

HAH? mukadimah? Ko nak molah novel ka apa tuk Serap?

Bah aok lah.. aku masuk bahagian penutup.

Ha.. kan bgs mun cam ya.. xda orang rajin nk maca entry panjang2 bah Serap.. 

So, sebagai penutup, jum kita sama2 perbaharui azam. Sik payah molah azam baru.. Perbaharui jak.. Contohnya, aku thn ya tek berazam mok ada blog yang boleh aku jadikan medan untuk aku bloya, berdakwah, berkongsi idea dan pemikiran... So blog tuk nak ka ada 3 label. Relax, Muhasabah and Politik.. Azam aku thn tuk mok hijrah dari banyak molah entry yang berlabel Relax.. kepada memperbanyakkan molah entry yang berlabel Muhasabah.. ha.. ya contoh jak.. actually aku x berazam pun sal benda ya.. haha.. contoh jak ho... contoh bah..

Jangan kedak sebuah negara ya... ganti pemimpin ganti slogan.. ganti menteri pendidikan ganti syllabus pendidikan.. mun ganti sebab nk meningkatkan yang sedia ada sikpa.. jangan jak polah benda yang baru, tapi nk before tuk alu tinggal sejarah.. mun gya sampey bila pun x temu penyelesaian.

Sebut sal benda baru tuk...

Belom abis gik loya ko Serap?

LOM... Kau mun simok baca udah.. tutup.. xda ku maksa.. 

Alu la.. jangan la kasar2 dgn kamek... kitak mpun entry serius gilak bah...

Ok berbalit kepada cerita kita.. sebut sal benda baru, aku mok jadikan kamekBloya sebuah blog yang umum. Bukan personal blog. Maksud aku, penulis blog bukan lah Ashraav sorang. Kalo bleh aku mok at least ada 10 authors kamekBloya. Stakat tuk udah ada sorang, Athiya Umi, dengan entry pertamanya Gney Mok Breakup.. and lekak tuk.. kamek orang akan invite others.. yang blom ada blog tapi mok nulis sumthing yang best untuk d kongsi bersama.... 

Bah ya jak lah.. so rasanya belom terlambat lah ku nak ngucap Selamat Tahun Baru Hijrah kepada semua pembaca.. Kalo ada silap salah tutur kata dan penggunaan bahasa pada tahun lepas, mohon dimaafkan la k.. Saya manusia biasa, bukan nabi bukan malaikat.. hehe.. 

HAPPY NEW YEAR 1432 H!




3 comments:

  1. ktk lupak ngkah azam mencari jodoh tahun tok... ooo... mok cover rah blog nya mpun ooo.... runnnnnnnnnnnn

    ReplyDelete
  2. tq melinkkan saya lam entry kali tok...^_^....slmt tahun baru...semoga segala urusan dipermudahkan...amin

    ReplyDelete
  3. Za.. tahun tuk peruntukan bajet x ke cya bh.. so maybe nex year.. haha

    cekgu.. Amin.. insyaAllah semua lancar.. :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...