Monday, July 18, 2011

Ku Benci Dirimu


Setelah sekian lama sik menulis, now.. aku mok mecatit sedikit catatan peristiwa kehidupan yang boleh sama2 kita pikir-pikirkan... mana yg bait kita amik jd pengajaran.. mana yg bercanggah dengan pendapat torang, ti ko mpun..... dengar dan tangga melaui hati yang d bimbing oleh akal.... bukan emosi...

Pernah sik berlaku dalam kehidupan torang... bertemu ataupun berkenalan dengan seseorang yang sangat buruk dan jahanam perangainya???

Sejahanam ney perangai orang yang ko temu ya??? seburuk ney olah manusia yang ko kenal ya? 

Ohh tidak orang ya memang azali gila babi pun perangey serap oi... aku pun sik tauk kenak ada wujud manusia kedak ya lam dunia tuk..

Ohh aku memang sik ngam ngan nya ya.. serius ku nang sikpat terimak.. ada jak mun sik 9 mesti 10 berbezaan pendapat antara mek duak.

Ahh jangan di suroh beklaka.. nangga orang ya pun ku cmok... asa kacak.. kuar pasar k singlet.. ngeso body nya tek nak... Hoi badak aik tough dari kau sik bisin2 oi...!

Wow...! sungguh teruk mereka itu? 

Actualy sebelum tuk aku ada menulis sedikit tentang pekara2 yang berkait dengan perangai ataupun ragam2 manusia... dan kinek... aku rasa tergerak untuk repost balit berkenaan dengan isu tuk sebab aku rasa kurang selesa melihat dan mendengar sesuatu yang kurang manis berlaku d sekitar aku.

Aku sik nafikan kekadang memang susah untuk kita menerimak ragam seseorang yang kita kurang bekenan.. kita manusia bah.. mok nya benda yang perfect jak..

Tapi mok simok terpaksa juak berhadapan dengan ragam2 ya.. sebab kita hidup dalam masyarakat... Mun mok suma ngam k kau... ko polah dunia dikpun.. 

So, terimak lah hakikat yang kita sikpat lari dari bergaol dengan warna warni ragam manusia.

Ragam manusia ada banyak kaler.. ada kaler merah, ada kaler kalas, ada kaler gadong.. sengaja Tuhan ciptakan bermacam macam ragam untuk kita nilai.. mana yang bagus dan mana yang sik..

Mintak maap la kalo torang kurang bersetuju mun ku madah kita kekadang perlu berterimak kasih dengan orang yg berperangey buruk bin teruk @ sial a.k.a jahanam.

Sebab apa? aih...

Sebab dengan melihat buruk perangey seseorang ya.. kita dapat menilai dan sedar yang perangey ya sik d suka oleh sebilangan besar masyarakat and dr siya juak kita bleh muhasabah dirik kita mpun supaya sik terikut perangey gya... mena sik? 

Kita tek nak hidup saling melengkapi.. buruk perangey kita utk pengajaran orang lain, n buruk perangey orang ya kita jadikan la pengajaran untuk improve dirik kita..

Bukan maksud aku untuk kita terus mencari keburukan seseorang.. Tapi just sekadar kaedah mengawal emosi kita dlm berhadapan dengan perangey2 yg kita sik suka..

Ko mok mengharap orang ya perfect ney pat pok... mana2 ko pegi pun, temu ko orang yang baru ka lamak ka.. nang tauk ada jak perangey orang ya yang bakal ko sik suka... ko sik bekenan. So.. daripada ko angol menin palak ko mpun oleh ko nangga keburukan nya ya tek.. apa kata ko carik kebaikan nya.. 

Sebab kekadang keburukan orang ya sikit jak pun mun d banding dengan kebaikan yang ada dalam dirik nya... Kita tuk yang kita nampak benda nok jaik jak2.. nak bait jarang nak d tangga.. Lak bila dah mati beliau baruk kita nk sedar banyak bait orang ya tek duhal..

Jadi gney la mok berhadapan dengan orang2 gya??  lepas tuk bila kita bertemu dengan seseorang yang negatif dari sisi pandang kita.. pa mok d polah kita supaya sikda terjadi betengka bepaluk bebunoh?? 

Pertama skalik... Tangga kebaikan dan jasa orang ya.. "ohh.. pakcik dolah dolok nya suka tolong aku meli dagin kambin.." "ohh jenab ya dolok suka tolong aku bila ku x paham polah math..." "oh.. kalsom ya dolok pernah tolong aku angkat baju time ari ujan....." Jadi bila kita suka melihat kebaikan dan jasa orang lain.. hati kita terikut2 untuk memperbaiki dirik kita mpun.. automatic! hasil nya perbuatan yang kluar dr dirik kita suma bakal baik2.. petuturan kita pun bakal jauh dari petuturan yang kurang baik...

Yang keduak... perlu kita akui.. selagik nama nya manusia tuk... memang sik lari dari molah kesalahan.. jadi mok simok kita perlu bersedia menerimak kenyataan yang seseorang ya bakal molah sesuatu yang kau sik suka. Persoalan nya d situk macam ney kita mok ngawal moha kita ya.... 

Mun kau la.. mun ko ada molah kesalahan.. apa yang ko mok dari orang?? dah tentu ko mok orang ya negur kita secara berhikmah tanpa marah2, tanpa mengaibkan kita d khalayak ramai, tanpa memalukan kita d khalayak ramai, tanpa merendah2 kan maruah kita d khalayak ramai.. mena? jadi kalo kita mok org molah gya kat kita... gya juak kita polah kat orang. 

Perlu kita ingat, kita hanya boleh sik suka dengan perangey orang ya.. tp bukan siapa orang ya. sebab? sebab manusia boleh berubah... rami urang yang yg sangat pekat dengan lumuran dengan dosa.. boleh berubah jd sebait bait manusia... sebab dosa2 yang lalu lah yang membuat seseorang ya berubah.. Jadi jangan pernah menghina orang kerna kesalahan yang nya polah. Manusia yang jahanam perangey nya sik mustahel bleh menjadi orang yang sangat mulia d sisi Allah d sebabkan taubat nya yang bersungguh sungguh.

So sebagai konklusi... and sebagai tambahan ku mok ngingat dirik ku mpun n sapa2 yang baca benda tuk... belajar lah untuk menerimak ragam dan perangey orang d sekeliling kita... kita mok orang ya perfect... perfectkan dirik kita mpun dolok... sik salah kita menegur... tapi biar berhikmah... 

Then belajar memaafkan orang lain.. Bandingkan orang d bencik kau ya dengan firaun... sapa teruk agik? dah tentu firaun nak.. sbb laknat nya firaun disisi Allah sebab nya mengakuk dirik nya tuhan. Dah ya bandingkan kau dengan Nabi Musa. Sapa lebih mulia? dah tentu la Nabi musa kan? jadi kalo semulia2 manusia mampu memaafkan seteruk2 manusia... kenak sik kita?


6 comments:

  1. peringatan untuk muhasabah. walaupun dah tauk, peringatan tok perlu sbb kita salu mlah salah. makseh ash. :)

    ReplyDelete
  2. Waduhh.. Pahal tek jang? Sapa nemiak ya tek? Baok jak k kayu ubi.. Sak jadi bodo.. hahaa..

    ReplyDelete
  3. hujah yg bernas.....makaseh kerana merik peluang pake saya muhasabah dirik

    ReplyDelete
  4. Terima kasih ashrav dengan ktk pun kata2...sungguh kmk terkesan! kita mmg sik dapat mok judge sapa2 and kita sik boleh tuduh org ya ttp perangei gya sampei gney2 pun. And ashrav.. kmk mok tmbah.. org nok nampak dari luaran mcm alim, bertudung labuh, berkopiah ya sik semestinya bgs.. kmk experience kdrk.. ktk expect nya ada lah manusia yg mmpu mmbimbing ktk...tp sik semestinya manusia kdk tok mampu membimbing kita and tunjuk tauladan bait kt org..

    bah ya jak la!

    ReplyDelete
  5. cehhh! steady pok ashrav...solute u ngek! kih3, .. :D

    ReplyDelete
  6. cipan : datz y i ska mun mok pdh, "dnt judge a book by its cover".. u can b wid them wen u noe them well. dnt judge ppl bt instead, jdge ourself 1st.. smtymes, ta leh pdh " ee.. "pa jak la org ya pya". bla3.. n wat so ever~ p x ta tauk ta tok gne.. mok pdh tek, x cermin dkpun, x ngukur bju ah bdn dkpun..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...