Sunday, October 23, 2011

Sisi +ve Gaddafi

Hoi manusia ku nak nak merik informasi ng kau..

Ha pasal apa? politik? Borrinngggggg~

Aok.. tapi pa ku lalek... ku just nak becerita pasal Muamar Gaddafi..

Ow tedah... ninggal dah orang ya. ada apa la dengan nya?

Apa yang kau tauk pasal Gaddafi?




Bagi aku.. Gaddafi ya president yang tegas.. diktator yang kejam!

Eheh.. mun ko mok tauk... Jaik2 c Gadaffi ya.. nya sangat menjaga kebajikan penduduk Libya.

Bah... pegi di libya kau nun... boh diam malaysia.

Aku ada madah ku nak nganok Malaysia???! Ahh?! Aku tuk dari zaman James Brooke gik ku undi Barisan nasional...~

Moha~ ilek lah... bah kebajikan apa jak di jaga gadaffi ya?

Penduduk Libya bagi aku perlu bersyukur dapat president kedak ya... waima d sisi jaik gadaffi dah membelanjakan berjuta-juta wang Libya untuk business peribadi... tapi.. adakah secara purata rakyat Libya hidup miskinnn????

Sik lah ku tauk. Biasa-biasa jak.

Ada beberapa fakta yang kita perlu tauk sisi bait Muamar Gaddafi.

Apa? apa?

First! muka nya innocent!

Apa ya?

Xda bah.. saja jak.. first... sikda bil eletrik di Libya... rakyat Libya sik perlu bayar bil elektrik.. PERCUMA!

Wah.... bena? gila... best nya.. mun aku diam sinun aircond 5 hos pasang ku d umah. esbok besa lemari.. TV LCD 7 kaki ku beli. 

Apa yg 7 kaki ya?

Lubang kubo kau... bah apa gk?

Mun kita nak minjam duit rah bank... SIK ADA interest! tauk ko? Pinjam ko 10 ribu bayar ko balit 10 ribu. sikada bunga... kerajaan sik engkah baja.. sebab baja2 suma k makan orang kedak kau.

Tulah.. wah.. bagus bena bank sidak d sinun.. sikda riba. Then2?

Tambahan, Gadaffi pernah berikrar yang nya sik akan dapat rumah selagik rakyat nya agik ada yang sik berumah! waktu ya nya diam dalam kemah.

Pa padah ko ya? sik paham ku.

Ntah. aku mpun sik paham.. then... SEMUA pengantin yang baruk berkahwin d berik US$ 50,000 oleh kerajaan Libya k meli rumah. Pendidikan dan Rawatan percuma di Libya... And mun ko mok tauk.. Sebelum Gadaffi nait.. 25% jak penduduk di libya pandey maca.. selebih nya kedak kau... tapi kinek... lebih 80% yang tauk maca.. and 25% daripada rakyat Libya memiliki Ijazah(degree).

Kau nang suka carik mistake aku lah... 

Sapa nyuroh.. mak bapak anta school... ko escape. Lom abiss ya.. Setiap ibu yang melahirkan bayi akan d berik oleh kerajaan US$ 5000, dan 40 bukuk roti.

Hmmm.. then macam ney dengan sektor and peluang pekerjaan di Libya?

Bagi rakyat miskin yang mok memulakan sector pertanian, kerajaan merik secara percuma tanah pertanian, rumah pertanian, alat2 bertani benih2 dan ternakkan. FREE.... ko just perlu menjalankan jak. Untung telan ko mpun..

Ohh aok.. sebelum terlupak.. Bagi sesiapa yang sik nemu kemudahan pendidikan dan rawatan yang ada d dalam negara. Kerajaan akan merik sedikit bantuan dana untuk ke luar negara dengan alaun US$ 2300 sebulan untuk umah dan pengangkutan.

Wah... bait nya... kedak kerajaan malaysia juak... 

Lum abis ya... kalo ada rakyat libya yang mok meli kereta... subsidi 50% di berik. no TAX. dah ya rega minyak petrol nya gik murah. US$0.14 seliter. Udah lah minyak nya murah... sebahagian daripada jumlah keuntungan minyak di Libya di kredit terus kedalam akaun rakyat rakyat d Libya. 

Wah.. 

Bila dengar2 suma ya.. mesti ko rasa Libya tuk terlalu banyak berbelanja nk? Mesti kita berfikir yang negara tuk banyak berutang d luar negara... tapi.. for ur information... US mpun external debt $14 Trillion.. UK $13 Trillion... Malaysia $72 billion jak.. Libya.... Sik ada hutang di luar. Adapun dlm record sejumlah $6 billion.. tapi jumlah rizab nya di seluruh negara cecah USD$ 150 billion.. tapi di beku kn oleh kuasa2 besar economy dunia.


Nya bait dengan rakyat nya mpun jak kali... macam ney dengan kebajikan di luar negara nya?


Hmm ya aku sik pasti lah.. yang pasti... ada sebuah projek Libya yang bernilai US$ 26 billion. Project Great River. Sungai ciptaan manusia terbesar yang memberi kemudahan aik untuk negara2 di africa yang kering kontang.
  
Lamak tuk ku dengar benda jaik jak pasal President Libya ya...


Aku pun sama... tapi ya lah... disebabkan keberanian dan kelantangan Gadafi bersuara menentang US dan kutu kutu nya... Negara nya hanco d bedal. hanya disebabkan isu memerintah terlalu lamak. Kinek, Libya kehilangan seorang pemimpin yang tegas dan sik pernah tunduk dengan kuasa barat. Tambahan.. diktator negara ney yang terlalu bait dengan rakyat selain nya?



3 comments:

  1. Ya asaku Taib perlu turun awal sebelumnya ditanam idup2 kat tanah semariang sia..

    ReplyDelete
  2. haha.. cmok nya d cya ta nya.. rah mukah nun mok nya.

    ReplyDelete
  3. wow....sik saya pernah tauk pasal tok k....good info...tq for sharing

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...