Sunday, May 13, 2012

Kuasa! (repost)


Pilihan Raya Umum pun dah makin dekat... Perang media antara parti-parti yang bertanding pun dah makin rancak tangga ku... So kepada sesiapa yang dah boleh mengundi ya... pande2 torang mpun lah menilai sapa yang patut di undi. 

For now... aku simok klaka sal sapa yang harus di undi.. sebab isu tuk sensetif.. masing2 ada hujah dan pendapat dalam mempertahankan parti masing2.. So.. instead of ku bloya sal parti yang bertanding, aku mok mintak sedikit ruang untuk menyatakan pemikiran aku kepada pemimpin yang bakal duduk di atas ya kelak.. sik kira sapa lah.. 

Kepada pemimpin yang memerintah kelak... asal torang tauk, menang nya ktk orang dalam pilihan raya bukan sebab ktk orang terlalu hebat... dan bukan sebab kmk orang melihat ktk orang tuk sebagai tubuh yang maksum, jernih daripada kesilapan, tapi... sebab kmk orang cayak yang ktk orang mampu ngembak negara tuk kearah yang lebih bagus..


Bagi yang sik menang pilihanraya ya kelak.. muhasabah balit.. perbaiki mana yang kurang... ktk orang sik menang bukan sebab ktk orang xda kelebihan dan kekuatan... tapi sebab ktk orang belum cukup kepercayaan daripada majoriti rakyat dalam negara tuk... Beras kalo dah abis bleh dimintak.. Duit kalo xda bleh pinjam.. tapi, kepercayaan kalo x dpt....?? Berundur.

So.. gunakan kepercayaan yang kmk orang berik, untuk memperkuatkan negara tuk. Harus torang sedar, memimpin adalah jalan untuk menderita. Pemimpin adalah orang yang kesepian. Di dunia diikat oleh dengan bermacam2 hukum dan tanggungjawab... di akhirat d bukak perkara nya yang besar2... Kalo salah guna kuasa dan mengabaikan amanah yang di berik.. sila lah terjun ke lautan api.

Kuasa dan jawatan adalah pinjaman semata. Pinjaman daripada siapa? Jangan madah sik tauk. So bila dah namanya pinjaman, ada beberapa faktor yang perlu di amik kira..

Pertama.. barang yang dipinjam harus di jaga bait2. Sebagai contoh kita ada sebuah kereta... Kita pinjamkan kepada seseorang, dengan harapan orang ya menjaga keta kita dengan baik, dan memanfaatkan kereta ya untuk kegunaan yang baik. Jadi apa perasaan kita jika hal yang sebaliknya terjadi?? dipulangkan rah kita kreta yang kemek.. cermin nya pecah, tayar nya pancit, minyak nya kerin... Gney perasaan kita sebagai pemilik mutlak kereta ya??

Kedua.. barang yang dipinjamkan ya, sik boleh molah kita sombong. Sekali lagik sebagai contoh, dipinjamkan kepada kita sebuah kereta... "Hoi.. geng! ku ada minjam kereta pok.. Bergh.. Ferrari doh.. bangga ku.. kau ada? xda nak??."... Kenak harus sombong?? Ya bukan mpun kau! Sapa mpun?? Bukan kau!

Contohilah sifat seorang penjaga parking. Walopun nya ada banyak kereta, tapi nya sik pernah sombong. Walopun kereta nya bertukar tukar, nya sik pernah takbur... Walo keta nya di amik sampey habis pun... nya sik pernah sakit hati atau menyimpan dendam.. sebab apa?? sebab nya sik merasa memiliki kereta2 ya suma... kereta2 ya hanya lah pinjaman dan amanah dari "pemilik" untuk nya jaga.

Macam ya juak kita... setiap harta, pangkat mahupun darjat... semuanya pinjaman daripada Allah. 

Jadi sebelum aku menutup ucapan "asa best" tuk... kenal Sheikh Ahmad Yassin? seorang pemimpin Hamas yang telah berjuang mempertahankan bumi palestin... 


Seorang yang butak, lumpuh, berkerusi roda.. tapi sampai skarang beliau masih d segani oleh dunia.. Tentera yahudi mok bunuh nya pun terpaksa menggunakan helicopter apache.. kotan terdesak gilak... Pahal?? Apa istimewanya Sheikh Yassin tuk??

Sebab... selama kehidupan beliau... beliau membangunkan peribadinya jauh lebih cemerlang dari kedudukan pangkat yang nya pegang....

Jadi, sebelum aku mengundur dirik... sekali lagik aku mok pesan kepada semua rakyat di Malaysia khusus nya di Sarawak..., sekarang hanya tinggal beberapa bulan jak lagik untuk kitak orang menelaah latar belakang dan potensi2 calon yang akan bertanding kelak.. jadi sehubungan dengan itu... aku bukan lah mok mempengaruhi kitak orang untuk mengundi calon2 tertentu... aku hanya mengesyorkan.. atau bahasa ringannya... mencadangkan seorang pemimpin yang aku rasa berkebolehan dan mempunyai karisma yang sangat tinggi mencecah awan. Seorang yang berbakat, agak menawan.. dan yang paling penting boleh dipercayai... 

Jadi.. UNDILAH........

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



2 comments:

  1. Undi aku kali tok untuk sidak alternatif... 5 tahun dolok undi untuk umNO.. Nektok mok nangga kuasa pemerintah yang baru gik.. Cemne kerja sidak ya kelak.. hihi..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...