Thursday, October 07, 2010

Redha jak bah

Setiap kekurangan yg ada pd dirik kita, x selayaknya utk kita merasa sedih dan hampa.. Boleh jadi, kekurangan yg ada pd kita kinek tuk, adalah keutamaan d sisi Allah. Ada d antara kita, tangannya d kudung oleh Allah, atau kaki, atau mata...  justeru lebih terpelihara drpd maksiat yg d lakukan dgn anggota yg sempurna.

Jangan pernah mengungkit.. "aahh.!!. tuhan x adil.. org lain hidup d berik kesempurnaan.. ashrap ko cakap senang la.. coba ko rah tempat aku.. ko rasa gney rasa x sempurna hidup" nah... apa yg jelas salah di sitok adalah... manusia telah Allah ciptakan sempurna...


"Laqod kholaqnal insaana fii ahsani taqwiim..." 
(sesungguhnya Kami ciptakan manusia itu dalam bentuk yang sebaik-baiknya..)

Kita mungkin cacat anggota badan... hidup kita mungkin x bahagia mcm org lain... tapi kita mampu menimbulkan keinsafan, kita mampu membukak mata org d sekeliling kita sekaligus menimbulkan kesedaran masyarakat supaya mensyukuri nikmat Allah. Jd ketidaksempurnaan yg kita tangga dlm dirik kita barangkali bleh menyempurnakan kehidupan org lain, dan mcm ya juak sebaliknya.. Sbb kita hidup dlm jemaah, bukan sorg-sorg.

Mungkin kita prnh mempersoalkan... "Apahal muka aku x hensem? Kenak aku x dilahirkan jelita seperti geng2 ku yg lain?","Aku xpat terimak! aku xpat terimak yang muka aku x kedak artis Korea!" Mcm ney kalo wajah kita lbh indah dr cdak? kalo skrg pun kita dah brani mempersoalkan bnda ya kat Tuhan... Byg kn ajak bila kita diberik nikmat kdk ya.. Dah tentu kita akan trus lupak dirik. Mungkin kita akan menyalahgunakan nikmat yg diberik dgn menjerumuskan dirik kita ke lembah yg dimurkai Allah.

Ok xpa... kita amik sigek situasi sebagai contoh..

Suatu hari kita berjogging d padang, tiba2 ada bola golf terbang menghempap palak kita. Poom!. Kenak daie... Benjol. "Adoh! Sakit! HOII..!!! Sitok ko lok..!!! Pa ko pikir rah palak aku tuk ada lubang golf ka? @#$%" So what? Redha jak lah.. Sbb x redha pun mmg udah benjol. Redha benjol... X redha pun benjol... Jd lbh bgs redha...

Jadi mcm ya juak la dengan khidupan kita seharian... Sebenarnya panas ati or ketidakpuasan kita ya bukan sbb benjol. Tp.. sebab sik pat nerimak kehadiran benjol. Mcm ya juak dgn kehidupan tuk... penderitaan ato keperitan yang kita alami bukan disebabkan oleh kenyataan.... tp sbb kita sik bersedia dan simok menerima kenyataan. Jd kalo ingin menikmati hidup, harus akur dan belaja menerima kenyataan. So knk redha la.

Umo ko kinek 50. Dah tua ka belum ya? nah.. depends juak.... kalo d banding dgn biak tadika.. mmg sah2 la ko dah patut carik tanah kubur ko utk sok lusak. Tp kalo ko banding dgn org yg umo 80... mmg dah d tauk mmg ko akan asa dirik gik comel. Jd.. semua nya tergantung dgn siapa kita bandingkan..... mok menikmati khasiat redha? bandingkan diri kita dengan org yg "kurang" dr kita..

Gya juak hal nya dgn benda2 lain.. Kita slalu membandingkan dirik kita dgn org yg lebih dr kita... kenak sik boleh ka? Boleh! Kita boleh mengubah nasib kita yg hambar kpd yg lebih cemerlang. Kita boleh berusaha utk menjadi org yang berjaya, berubah dr kepompong kelemahan yg kita jalani skrg. Sangat digalakkan... bahkan  harus utk kita berubah utk kehidupan yg lebih baik.


TAPI jgn sampey kita menyalahkan Allah dgn x mampu utk menerimak kenyataan. Jd perlu utk kita melihat sesuatu ya dr sudut yg +ve...

Tugas kita sekarang adalah meletakkan niat, dan menyempurnakan usaha... lbh dr ya terserah Allah utk menentukan apa2 jak yang terbaik untuk dirik kita.. Stuju x? Sapa x stuju pesit jungo nya. seyh.


Jangan kita rasa sengsara sebab x memiliki sesuatu, sampey kita x mensyukuri apa yang ada. Jangan kita gago melihat keatas, sampey apa yg kita ada d bawah x disyukuri.

4 comments:

  1. ey! gne molah like for fb ya? mok wakkk!

    nah~ ng at first sy rs unlucky for being fat, p its a fate and fate can change.

    change it loh, so redha & syukur w the changes :)

    a great life aft ya :DD

    ReplyDelete
  2. Changes 4 a better life is a must.. entry tuk mungkin utk yg xpat trimak ketinggian cdak, xpat trimak kecacatan cdak, cpat trimak yg umo dah mningkat, xpat trimak idong c mancong, etc.. ^_^

    ReplyDelete
  3. haha nang mena kata dirik...gud entry

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...