Monday, November 22, 2010

Duhai Kenyalang

Rasanya semua pun dah biasa dengar rungutan2 biak2 kita yang kinek study di Tanah Malaya. Sebahagian (sik suma) dari biak2 kita kekadang datang manas dengan sindiran2 atau soalan2 yang berbau ejekkan terhadap negeri kelahiran kita, sarawak tercinta.

Kenak sidak nganok? sebab?

Hal tuk terjadi "mungkin" sebab sidak di sinun bangga dengan kemajuan yang sidak miliki.. especially di bandar2 besar ya.. sebenarnya sidak tauk and sedar tentang proses pembandaran yang berlaku di Sarawak tapi.... tetap sidak rasakan yang sidak jauh lebih maju dari kita.. maju dari segi pembangunan, maju dari segi pengangkutan awam and maju dari segi hiburan..


Bangga bah.. p biasalah ya.. manusia... suka berbangga dengan hasil usaha orang lain. Tapi, kalo bab2 bangga tuk aku sik lalek la.. sik salah ba kalo berbangga dengan tanah air kedirik.. malah digalakkan.


Secara dasar nya aku sik menafikan hal2 ya. Aok. memang bab2 ya sidak lebih dari kita. Bukan bermaksud kita sik ada apa yang sidak ada. Cuma 'kurang ada' jak. Bukan aku mok merendahkan Sarawak. tapi kita perlu berfikiran terbukak.. akur dan berpijak pada bumi yang nyata.

Tapi bukan nak madah apa la.. kekadang sidak membanding kita dengan KL bah.. confirm la ho.. sapa2 pun tauk pembangunan kita kurang maju berbanding KL... hasil bumi kita pun banyak ke sinun.. mok cakap apa?

Sebab lain yang menyebabkan hal tuk "mungkin" terjadi adalah media. Sebab apa aku madah media? Kalo torang prasan, dalam tahun2 kebelakangan tuk, apa2 jak iklan atau akhbar yang mempromosikan bumi kenyalang, paling2 di tunjuk hutan2, rumah2 d kawasan pedalaman, boat2 dan sampan2 yang meredah sungai2, monyet2 bergayut mesra di rimba dan sebagainya. Jadi, asal Sarawak jak.. Utan. Asal utan jak. Sarawak. Ni sik sidak pikir orang Sarawak tuk suma diam lam utan.

Mungkin sebab ya juak la.... kita biasa dgr,

Ko tinggal atas pokok ke ashrap?
Yup. umah aku pokok jati. Tak jauh dari umah c Said. Tapi umah said mahal sikit.. sebab dia pokok meranti.
Dari umah ko nak pegi pekan naik boat berapa jam? 
Tengok gak ar, kalo air surut bleh sampai cepat. Kalo air pasang slow sikit... Slow sebab tengok anak dara cuci kain. 
Tak takut buaya ke?
Eh tak la.. buaya kat sarawak tak ganggu orang.. dorang wat keje masing2
Korang kat sane seharian gune cawat ea?
Ha'ah.. cawat. piere cardin. byford. rahsia victoria, suma ada. macam2. boleh pilih.
Sronok tak bila dtg Malaysia?
Ah?
Nah mok tauk gilak gney umah atas pokok... Amik torang~

Kekadang kita sikpat nak nyalah sidak2 yang penganok ya juak.. most of them sik berniat pun mok nganok kita.. sik ada sidak suma jaik gya.. sebenarnya sidak ya sik tauk.... Ya bagi yang bena2 sik tauk la.. kalo yang dah tauk tapi sngaja nyakat and molah hati kita panas ya bab lain ya... mungkin sidak beguro ka apa... Think postitive.. :)

Tapi mengikut sumber yang aku faham, memang sidak sik tauk. So tugas kita la menauk kan sidak.. (kalo rajin la)

Adapun segelintir yang memang berniat mok nganok kita, siboh d layan gilak bah. makin ko melayan dengan amarah kau ya, makin sidak suka nyakat. Manusia pra-matang memang macam ya.. Sik pande mok jaga sensetiviti... So.. mbak ilek jak..

Jadi macam ney la mok berhadapan dengan golongan2 kedak tuk?

Bagi pendapat aku.. yakni selemah lemah pendapat, be professional jak. Sik perlu terlalu emotional... Tunjukkan sifat cool kita sebagai orang Sarawak. Kita d situk terkenal dengan sifat santun, berbudi bahasa, lemah lembut (tapi tegas) dan yang paling ketara ialah perpaduan kita d sitok sik akan pernah dapat kita tangga d negeri2 lain yang ada dalam dunia tuk. (Maybe ada la tapi izinkan aku berbangga kejap dengan aku mpun kenyalang)

Hal tuk aku perasan setelah aku menjejakkan kaki d sinun (smnanjung). Before tuk aku study rah Matrik Labuan. Di Labuan xda beza nya dengan apa yang aku rasa d Sarawak... Sebab student rah matrik ya pun suma asal Sarawak and Sabah. Apa yang aku mok highlight ialah perpaduan antara kaum d tempat kita.

Dari kecik kita didik untuk bergaul dengan suma orang sik kira apa bangsa. Kelebihan bumi kita tuk ialah kaya dengan pelbagai jenis bangsa, kaum dan keturunan.. Setauk aku la ada lebih 20 jenis kaum yang ada d Sarawak... So.. suma dah bergaul macam dah sik peduli dengan bangsa masing2.. sik ada bangsa majority dan sik ada sesebuah bangsa specific yang mengontrol bumi kenyalang tuk.

Di matrik labuan sebagai contoh, kamek orang di campo aduk.. sik da bilik khusus untuk melayu,  sik da bilik iban, sik da bilik kadazan, sik da bilik cina or bla bla bla.. suma bercampo.. n benda yang sama d terapkan d skolah2 yang berasrama d tempat kita..


Jadi.. pergaulan sejak teras antara kita dah kedak 1 kaum jak yang ada d Sarawak... yang beza cuma agama jak. So this is what we call 1 MALAYSIA.

Sebenarnya aku pun sik prasan tentang hakikat tuk. Aku prasan time aku habis rah labuan, then aku nyambong study rah johor.

So di sia, aku prasan sigek hal tentang perpaduan. D sinun, aku nangga, Melayu cuma bergaol dengan Melayu, Cina dengan Cina, India dengan India. Aku Sik madah semua... tapi most of them! Aku pernah mempersoalkan, "kenak sik campo bah rumah2 kita? kenak dalam serumah kita sik d campur aduk antara kaum? kenak serumah aku suma melayu, kenak serumah sidak suma cina n kenak serumah nun suma india?"

Aku rindu dengan integrasi yang aku selam b4 tuk.

Respon sidak.. "Kalo campo ko nak ke duduk dengan orang yang makan babi? macam mana kalo dorang minum arak dalam umah? macam mana ko nak solat? macam mana kalo dia letak salib dalam bilik? macam mana kalo bla bla bla..?..."

Ngenang dirik berada di tempat orang, so sik pat mok klaka lebih2 la.. Kalo mok d jawab bleh jak.. Coz aku lok d matrik becampo juak sebilit dengan kaum2 yang lain. Tapi sik pernah timbul 1 pun masalah perkauman antara kamek orang. Kekadang time aku sik sedar mok bangun solat subuh.. member2 aku yang agama christian lah yang biasa tolong kejutkan kamek orang pagi2 butak. Sebab sidak suka study time2 gya bah..

Then, time aku solat lam bilit, sidak suma tauk reti mok senyap, and menghormati aku yang tengah solat. Sampaikan sidak sik brani mok lalu depan aku sampe aku selesai solat...

Waktu ujong minggu ialah waktu aku mok enjoy. Biasanya tido aher la.. and kekadang aku lah yang gerak sidak bangun pagi ahad. Ya tentang solat, kalo arak? aok. rumate ku lok minum. paham2 la labuan lok.. arak murah bah.. tapi sidak sik pernah minum and mabuk2 lam umah.

Kalo bahas tentang benda2 tuk, aku rasa kita2 yang lahir d borneo tuk jak paham. Sebab kita amat matang dalam isu sensetiviti antara kaum. Sampaikan aku pernah kenak anok sidak d sinun sebab aku suka bergaol dengan biak sabah sarawak dlm campus.

Kita ndak ka dah biasa becampo.. jd aku tek d sinun banyak bekawan rapat dengan dak iban, cina, n bangsa2 lain. Aku x nafikan, memang.. tapi bukan sebab kita tuk bersifat kenegerian. tapi kita sik biasa hidup dalam 1 kaum.. yang saling memburuk burukkan kaum yang lain..  Kalo depan2 huish... bait... kalah malaikat.. tapi mun d belakang... macam2 jak d anok...

Sebagai tambahan, pernah sekali ya... bagi aku ianya adalah sebuah sindiran yang sangat tajam. Seorang pensyarah aku, subjek hubungan etnik.. pernah madah direct depan kuliah... kata nya...

"Satu ketika dahulu, saya prnah menetap sebentar d sarawak. apa yang saya lihat, integrasi antara kaum d sana susah untuk kita temui d sini. sehinggakan saya berani berkata... dan saya amat yakin... Jika seorang sarawak tidak kira cina atau melayu atau iban atau lain2.. kita ambil secara rawak, dan kita campak ke mana2 kampung bangsa lain yang bukan sebangsa dgn nya..di mana2 sekalipun, InsyaAllah, DIA TETAP BOLEH SURVIVE. itu kalo mereka... kalo kita?? belum tentu kita bleh survive dalam kampung yang bukan sebangsa dengan kita...."

Apa yang pensyarah aku padah ya banyak benar nya.. dan aku sangat bersetuju.

Jadi, untuk adik2 dan sahabat2 yang lekak tuk akan berhijrah ke sinun, Jangan pernah ko berasa rendah dirik bila di rendah-rendahkan setiba nya kitak orang d sinun lak... Bagi yang udah lamak d sinun ya sidak tauk mpun la...  rami yang dah expert dalam berhadapan dengan ejekkan2 macam ya...

Dan sigek gik, walopun secara jelas kita d anok gya... 'jangan pernah menilai sebuah kampung bedasarkan seorang penduduk'.. sidak di sinun sik suma jaik mulut... sik semua yang racist... banyak sidak di sinun bait2 juak.. aku sik nafikan.. sebab aku kedirik rami kawan rapat d sinun... serius rami.. Bahkan ada diantara kakak2 dan abang2 kita yang bergerek ngan orang sinun..EHEM.. Aku UP lagik, ada diantara cdak yang berkahwin! Nah... mok cakap apa?

Sik semua cdak berfikiran kolot yang bepikir orang sarawak tuk kedak primitive. Adapun sidak nganok tapi sik berniat jahat... sekadar begurau mungkin.... Budaya kita beza2 kan...so blaja lah.. bak kata orang tua2.. Kalo masuk kandang kambin mengembek.. Kalo masuk reban manok berkokok.. Tapi... walo banyak ney pun reban dan kandang yang kita masuk, jangan pernah lupak reban dan kandang kita mpun.


.
.

22 comments:

  1. nice. and totally agreed. some of them do live in big cities, but their mind somehow still under developed. hmmph.

    ReplyDelete
  2. masa kmk kursus BTN dolok,, speaker dari malaya pun pernah madah... benda yg sama... saya bangga jadi anak sarawak... yihaaaaa

    ReplyDelete
  3. ya lah.. kita situk byk gilak bangsa bh.. kekadang susah mok beza.. smpey mls dah mok beza..

    ReplyDelete
  4. harus manasss. haha. tekpow dak ya.

    ReplyDelete
  5. mun nok antap nganok ya, byk udah ku belih pg raya ya tek....haha

    ReplyDelete
  6. cmne ku nak madah bah. siyes kita tok org swk nang bait2 bah aie. hahahahha macam kata la nak, sidak mok dtg kuching. siyes kita nang berabis k sidak! mbak g makan laksa lah, mbak becarik ikan trubok, kek lapis pa suma nak? even kuching tok sikla sevouge kl nun kah apa nak, siyes kita sanggup mbak sidak ke srikin indah! yah. nang full hospitality kata urang eh! lom

    tapi bila idar sidak nak? baruk kakiku turun belon ya lok. alu madah outstation. alu madah g travelling. lom! mun sikmok mbak raon, padah mena bah. kita bukan nya mok kenak balas ka sik. at least la nak, bejumpa jwak ka. sik pelu mbak raon gilak pun kita dh asa knk appreciate! ya ku mdh. bgs mena urang swk tok. hahahahahah

    aie. ngerecho rah blog orang indah ku tok. haha

    ReplyDelete
  7. eh sik nya apa.. mun dirik nk molah entry baru rah comment tuk pun saya alu2kan.. haha

    Hmm.. maybe cdak malu juak mk ngmbak kita kayo. xda pa2 juak cnun bh. haha.. kita d situk jak byk bnda nk x prnh d temu urang cnun. plus kalo mok d ukur, kita situk rapeh ba tyn... sgt rapeh. kita xda sultan, tetamu lah yg ta layan kdk sultan.

    ReplyDelete
  8. yalah. meybe jwak ashraav. kerapehan kita tok sampe sigek malaysia boleh rasa bah. sigek jwak kita tok kurang racist jwak. bukan nak madah hipokrit. p kdg2, kita perlu jwak cmya k jaga ati urang.

    ReplyDelete
  9. susah mok racist juak. coz muka suma lebih kurang. haha

    ReplyDelete
  10. syed!! ak suka bc blog ko..tp post ko pjg gilak bha..
    cuba buat post yg pendek n pdt..
    kalo part interesting, most of them da interesting da..tp pjg gilak bhaaaa..
    juling mata mok maca..hehe

    ReplyDelete
  11. Ahaha.. sorry al.. kmk tuk mun dah bloya x ingat org lain.. thanks sbb ingat kn kmk.. mun ktk x mdh x mek sedar kmk molah lengthy entry.. :)

    ReplyDelete
  12. rumah ya rah kaki gunung santubong mun xsalah..
    dolok tme kem ad lalu kat kawasan yaa..
    p tme ya umah ya lom siap gk..

    ReplyDelete
  13. hahaha soklan ya pun org selalu tyk kmk.. adoi boring mok jawab. nang xpande nak pk dikpun ka? kuno kali jak oo...

    ReplyDelete
  14. Nice post, Bang...
    Sy pernah ada berkenal orang Cina di kantor imigresyen, awal dy cam orang cakap sini "jaga imej", cam tak nok bergaul dengan sy. Liat dy berhubungan dengan org lain pon ada ksan "exclusive". Tah apa pikir dy, kata org Cina di Jawa kn discriminate tp nyata2 dy "mendiscriminate" diri sndiri...(The fact, bahkn kmi orang Jawa pon "dijajah" di tanah kami sndiri, mereka kata kami aniaya mreka sme). Pi sy org tak pduli sikit pon, sy ajak dy berkenal, dasar sy org Jawa yg "welcome to all" hehe
    Sy like ur statement abt cawat, buaya, uma pohon, hehe... Y lor, sme je, org msti rujuk ehwal yg "umum". Org ckap Borneo, msti la ingk hutan. Org ckap Msia, mesti la ingk Malay, cam tak de lain2 suku kaum kat situ... Smade org cakap Ind'sia, msti la ingk Bali, cam Ind'sia tu Bali jer, tak de tmpt lain. Apasl? Kte da tugasan la tu, how we can pblish the real fact of our beloved mainland... Chaiyo...^^

    ReplyDelete
  15. Abg kmk pernah blaja lamak d cnun.. nya madah banyak orang sarawak menyombong di cnun.. >.< tegal org cnun madah kta tinggal di atas pokok.

    ReplyDelete
  16. Huhu..nice one. Nang bena ya bahh. Ku pun mok padah benda sama but i'm not that good in berkata-kata. :D

    ReplyDelete
  17. m just blog walking..
    and m totally agree with u bro!!
    even cdak dah blaja tinggi2, masuk U
    kerja pun bagus..
    tp for sure their exposure towards sabah n sarawak still lack

    ReplyDelete
  18. ada benar juak pdh ktk ya, maybe cdak lack of exposure toward the true abt sarawak n sabah
    even cdak dah blaja sampe U n kerja pun bukan calang2, those yg kmk kenal lah
    kdg2 kita nengar soalan nak d tuju ngan kita pun mcm nak tetak jak..
    idup jak jeman teknologi, tp pemikiran msih d takok lamak

    ReplyDelete
  19. ok nice. tharuu pun ada. at least ada juak yg mmhami. bab byk bto pbezaan mun bab integrasi antra kaum ya. ok nice :')

    #ber :-)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...